Carrière event Boost Your Future

boost

De gemeente Den Haag organiseert een carrière event voor werklozen jongeren in het stadhuis. De Haagse Jongerenambassadeurs zijn gevraagd om mee te denken, mee te helpen en ondersteuning te bieden met hun netwerk en kennis van de doelgroep.

Aan wie

Gemeente Den Haag, afdeling Werkgeversservicepunt

Contactpersoon: Karima el Bouchtaoui

Adviesvraag/-vragen

  • Wat moet de naam worden van het evenement, hoe moeten we het evenement promoten en hoe kunnen we de beleving van het evenement zo optimaal mogelijk maken voor de jongeren?

Concreet advies

De naam moet aansprekend zijn. Een unieke naam, eventueel in het Engels, met een tagline als toelichting in het Nederlands (zoals ‘Het ultieme carrière event voor jongeren’). Ideeën voor namen: Kansenmarkt, Stand up 4 your dreams, Your life / your choices, Your dreams, your chance, The career experience. Andere trefwoorden die niet zijn gebruikt: Job, Positief, Youth, Event, Festival.

Marketing

  • Brief aan huisadres
  • Flyer voor online en flyeren
  • Verwijzen naar eigen pagina op Facebook
  • Mediapartners op de flyer (FunX en Den Haag FM met het programma Young Agga)
  • WeHague app inzetten
  • Streetteam
  • Digitale muurkranten inzetten
  • Projectie op het stadhuis
  • Intermediairs inzetten zoals jongerenwerkers, consulenten, et cetera
  • Op koopavonden flyeren
  • Bij flyeren ook het gesprek aangaan
  • Flyers bij UWV, Werkplein, et cetera
  • Teaser filmpjes (idee: jongeren in beeld die gaan komen / werkgevers in beeld / workshopgevers in beeld)
  • Rolmodellen inzetten, liefst uit de diverse stadsdelen
  • Schermen op Haagse Toren / Babylon, et cetera
  • Radiocommercials inzetten
  • Flyers die er uitzien als geld

 

Beleving

  • Bij inschrijven / binnenkomst jongeren een kaartje geven op basis van hun interesse met een kleur en die verwijst naar bepaalde activiteiten in het stadhuis. Dit geeft meteen de kans bij binnenkomst al een gesprekje aan te gaan en de jongeren te enthousiasmeren of leiden naar onderdelen die voor hen interessant zijn. Eventueel gangpaden of in aankleding de kleuren laten terugkomen.
  • Buiten het stadhuis als beleving inzetten, bijvoorbeeld met vuurspuwers en schermen met filmpjes erop met rolmodellen die zeggen ‘Waar wacht je nog op?’
  • Fotobooth, waarin je een foto kan maken die meteen op Facebook komt met de zin ‘Ik ben op de carrièrebeurs, kom je ook?’. Rolmodellen al drie uur voor aanvang dit laten doen en filmpjes posten.
  • Dromenmuur
  • Suikerspinnen
  • Jongerenhoek / verzamelplek
  • Leuke podiumprogrammering
  • Activiteiten in verschillende rondes: omroepen en jongeren in de ruimte laten ophalen en motiveren.
  • Certificaten geven voor aanwezigheid op de dag. Misschien automatiseren, met strippenkaart die laat zien wat ze allemaal hebben gedaan op het evenement (misschien met een korte analyse van hun bezoek en tips voor het vervolg).
  • Beleef de sectoren; bijvoorbeeld bij detailhandel een rek met kleren en dan een paspop aankleden met een bepaalde opdracht (‘Hoe ga je gekleed naar een sollicitatiegesprek?’)

 

Follow-up

De Haagse Jongerenambassadeurs hebben in diverse projectgroepen nog meerdere malen meegedacht over het evenement en de marketing van het evenement. Daarnaast waren er diverse Haagse Jongerenambassadeurs aanwezig op het evenement.

In 2015 zal Boost Your Future weer worden georganiseerd en zullen de Haagse Jongerenambassadeurs zeker weer betrokken worden.

 

Algemeen advies aan het werkveld

  • Een naam van een jongerenevenement of -project moet aansprekend zijn. Een unieke naam, eventueel in het Engels, met een tagline als toelichting in het Nederlands.
  • Certificaten geven voor aanwezigheid werkt.